Niespodziewana “guma” bywa najczęstszą przyczyną zatrzymania na trasie. Jeśli masz zapasowe koło, lewarek i klucz — zmiana koła jest w zasięgu ręki. Oto jak to zrobić bezpiecznie:
Przygotowanie:
- Znajdź bezpieczne miejsce — pobocze, parking, z dala od ruchu. Włącz światła awaryjne, zaciągnij hamulec ręczny, wrzuć luz (lub „P” przy automacie).
Krok po kroku:
- Odkręć lekko śruby koła zanim podniesiesz auto — to ułatwi sprawę.
- Podłóż lewarek w odpowiednim punkcie podwozia — najlepiej zgodnie z instrukcją producenta auta.
- Unieś auto tak, by koło było kilka centymetrów nad ziemią, odkręć śruby i zdejmij koło.
- Załóż zapasowe koło, przykręć śruby ręcznie — dopiero po opuszczeniu auta dokręć je kluczem.
- Po przejechaniu kilkuset metrów sprawdź jeszcze raz dokręcenie śrub.
Dlaczego to ważne:
- Jeżeli nie poddasz śrub wręcz — może dojść do poluzowania koła w trakcie jazdy, a to bardzo niebezpieczne.
- Zapasowe koło często jest „dojazdowe” — nie jedź zbyt długo lub z dużą prędkością.