Jak bezpiecznie podłączyć kable rozruchowe? Jak podłączyć kable rozruchowe do auta z silnikiem diesla i do pojazdów benzynowych? Jak można uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem?
Żeby móc uruchomić silnik samochodu, potrzebna jest energia elektryczna z akumulatora. Akumulator rozruchowy musi zapewnić wystarczającą ilość prądu dla rozrusznika oraz dla szeregu innych podzespołów. W silniku diesla będą to świece żarowe, podgrzewające komorę spalania. W silniku benzynowym będzie to układ zapłonowy (cewki zapłonowe – świece zapłonowe). W obu silnikach będą to elektryczna pompa paliwa, komputer sterujący pracą silnika (ECU) oraz cały szereg innych elementów elektronicznych.
Do rozładowania akumulatora bardzo często dochodzi zimą, podczas przymrozków:
- Niskie temperatury powodują zwolnienie przepływu ładunków elektrycznych – w konsekwencji wpływa to na zmniejszenie sprawności akumulatora. Podczas przymrozków elektrolit zamarza.
- Wraz ze spadkiem temperatury podczas przymrozków, powstaje utrata sprawności akumulatora.
- Słabiej naładowany akumulator szybciej się rozładuje.
- Akumulator może rozładować się także w środku lata, szczególnie w temperaturach powyżej 25 stopni Celsjusza.
- Latem w wysokich temperaturach powietrza znacząco przyspiesza proces samo rozładowania akumulatora.
- Także i tym razem słabiej naładowany akumulator samo rozładowuje się szybciej.
Jak podłączyć kable rozruchowe?
- Po pierwsze należy wyłączyć silniki w obydwu samochodach. Zaciągnąć hamulce ręczne. Otworzyć maski. Czasami akumulator w samochodzie dawcy lub biorcy znajduje się w innym miejscu, niż pod maską. Zdarzają się także przypadki, że akumulator jest schowany w bagażniku ale pod maską są wyznaczone miejsca podłączenia plusa (czerwony) i minusa (masy).
- Zaciski akumulatorów (najczęściej dodatnie) mogą być chronione przez osłonkę z tworzywa. Przed podłączeniem przewodów, należy je otworzyć, uchylić lub unieść do góry.
- Przewody są oznaczone – czerwony przewód, końcówka, zacisk – to przewód dodatni. Czarny przewód, końcówka, zacisk – to przewód ujemny (masa).
Kolejność jest ważna!
- Czerwony przewód rozruchowy podłączyć do bieguna dodatniego akumulatora w samochodzie dawcy.
- Czarny przewód podłączyć do bieguna ujemnego akumulatora w samochodzie dawcy.
- Czerwony przewód podłączyć do bieguna dodatniego akumulatora w samochodzie z niesprawnym akumulatorem.
- Czarny przewód podłączyć do masy samochodu z niesprawnym akumulatorem. Masa to metalowy element karoserii pod maską. Element jest nie izolowany (bez gumowania, lakieru, tworzywa itp.).
- W obydwu pojazdach muszą być wyłączone wszystkie urządzenia elektryczne: radio, nawiew, klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne.
- Uruchomić silnik samochodu ze sprawnym akumulatorem.
- Odczekać kilkanaście sekund i uruchomić kluczykiem silnik samochodu z rozładowanym akumulatorem.
Jeśli silnik auta z rozładowanym akumulatorem się uruchomił, odłączyć przewody.
- Najpierw od akumulatora który był rozładowany.
- Najpierw czarny przewód.
- Potem czerwony przewód.
- Nie wolno doprowadzić do zetknięcia się przewodów – grozi to zwarciem!
Jeśli się nie udało uruchomić – należy spróbować jeszcze raz, po kilkudziesięciu sekundach.
- W samochodzie ze sprawnym akumulatorem warto delikatnie nacisnąć gaz, aby zwiększyć obroty silnika.
- Jeśli akumulator rozładował się w samochodzie z silnikiem diesla – zawsze warto delikatnie nacisnąć gaz w samochodzie dawcy – ponieważ rozrusznik silnika diesla potrzebuje więcej prądu rozruchowego niż silnik benzynowy.
Czego należy unikać?
- Korzystania z uszkodzonych przewodów.
- Korzystania z przewodów robionych samodzielnie.
- Ładowania akumulatora z samochodu, który ma zdecydowanie mniejszy akumulator (mniejsza pojemność). Np. dawcą nie może być samochód z małym silnikiem, dla auta z dużym silnikiem (o większej pojemności).
O czym należy pamiętać?
• Zamiana biegunów (odwrotne połączenie plusa i masy) może spowodować eksplozję akumulatora lub jego zniszczenie.
• Gdy doszło do głębokiego rozładowania akumulatora i nie można było uruchomić auta to akumulator nadaje się do wymiany. Akumulator rozruchowy po głębokim rozładowaniu zachowuje niewielki procent wcześniejszej sprawności.
• Najtańsze przewody rozruchowe są niskiej jakości. Cieniutkie przewody, słabej jakości zaciski czy słabej jakości izolacja nie pomogą uruchomić silnika